Профспілка залізничників і транспортних будівельників України

Порушення — типові...

2010-й – рік пильної уваги профспілки до умов праці і соціальної захищеності залізничниць.
Завдяки проведеній профпрацівниками й активістами роботі вдалося багато: десь покращили працівницям умови праці і виробничого побуту, десь захистили їхні права на пільги чи відстояли інтереси, комусь повернули зароблені, але не виплачені кошти... Проте, як свідчать перевірки, порушення ще не викорінено. Тож питання дотримання трудових прав залізничниць і їхніх соціальних гарантій залишається актуальним...
 
У пасажирському господарстві працює багато жінок, часто вони становлять більшість у структурних підрозділах. Тож і порушення трудового законодавства, які фіксують перевірки, в першу чергу б’ють по працівницях. Про це йшлося на засіданні президії Ради профспілки 10 грудня.

Більшість виявлених порушень характерні для всіх структурних підрозділів господарства. Так, практично в усіх пасажирських вагонних дільницях та депо виявлено випадки тимчасового переміщення – переведення працівниць у зв’язку з виробничою необхідністю на посади зі значно меншою заробітною платою, ніж це передбачено укладеним контрактом. При цьому додатково порушуються вимоги ст. 104 КЗпП України, згідно з якою у разі виконання робіт різної кваліфікації оплата провадиться за роботою вищої кваліфікації.

До цього часу в окремих підрозділах пасажирського господарства не виконуються вимоги ст. 114 КЗпП України щодо збереження середнього заробітку протягом двох тижнів при переведенні на іншу постійну нижчеоплачувану роботу.

Без дотримання умов контрактів та без особистої згоди, в порушення режиму праці і відпочинку вирішуються і питання залучення працівниць до виконання значно більшого обсягу робіт, ніж це передбачено нормативами обслуговування пасажирських поїздів, затвердженими наказом Укрзалізниці від 21.05.2010 р., № 369-Ц. При цьому обліковуються і оплачуються не фактично відпрацьовані години, а лише робота у межах норми.

Аналогічні порушення відбуваються і при встановленні підсумованого обліку робочого часу з квартальним обліковим періодом: оплачується місячна норма, а не фактично відпрацьований час, вказаний у маршрутних листах або графіках роботи. Відпрацьовані понад квартальну норму години переносяться на наступні періоди, в яких... безслідно зникають без обліку й оплати!

Майже в усіх пасажирських вагонних депо та вагонних дільницях не відповідає вимогам чинного законодавства і практика притягнення працівниць до дисциплінарної відповідальності. Так, масовий характер носять факти оголошення доган провідникам пасажирських вагонів за перевезення пасажирами надлишкової ваги багажу. Проте у ревізорів усіх рівнів ваги відсутні, так само нема їх і в інвентарних описах більшості поїздів. Яким чином визначено перевищення вагових норм провезення багажу в актах ревізорських бригад, як правило, не зазначається...

В деяких підрозділах не виконуються норми колективного договору щодо щорічного надання матеріальної допомоги на оздоровлення. У зв’язку з цим у багатьох структурних підрозділах протягом 2008–2009 років виникла заборгованість з надання такої допомоги жінкам, що знаходяться у соціальній відпустці по догляду за дитиною до трьох років.

Виявлено непоодинокі факти порушень прав працюючих жінок на чергову і соціальну відпустки. Через недотримання графіка відпусток та відмови залізничницям у наданні соціальної відпустки з виробничих причин, у більшості перевірених підрозділів фіксується значна заборгованість за основними, додатковими та соціальними відпустками. В окремих підрозділах щорічний показник невиконання графіка відпусток перевищує 25 %. Як наслідок, працівниці не мають можливості використати своє право на щорічний відпочинок і оздоровлення, а на окремих залізницях – втрачають і право на матеріальну допомогу на оздоровлення за минулі роки, яка надається лише при використанні чергової відпустки в поточному році.
 
Через неналежний контроль профкомів окремих структурних підрозділів за дотриманням графіка відпусток роботодавці не виконують норм колдоговорів щодо надання матеріальної допомоги на оздоровлення.

У деяких підрозділах не ведеться облік одиноких матерів, багатодітних жінок та жінок, що виховують дітей-інвалідів. Ані адміністрація, ані профкоми не інформують працівниць про пільги, на які вони мають право, а також про умови їх використання. Характерним прикладом є ситуація, що склалася на вокзалі станції Запоріжжя І Придніпровської залізниці: з часу прийняття Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» державна податкова соціальна пільга для одиноких матерів, жінок, що виховують дітей-інвалідів, трьох і більше дітей, не застосовувалась, у зв’язку з чим вони фактично зазнали матеріальних втрат. Поодинокі факти аналогічних порушень виявлено і в інших підрозділах пасажирського господарства.
 
"Вісник профспілки", №24 (563) * 24 грудня 2010 р.
 

Зворотній зв'язок

Питання-Відповідь 
   Форум профспілки  

Опитування

Який розділ вас цікавить?

Лічильник



Головна Контакти Пошук

Фотогалерея


XI Спартакіада залізничників 3-5.08.2018

Електронний профспілковий квиток

VISA_profkvytok.jpg
  

Zalp.org.ua  :Головна >> Напрямки діяльності >> Правова робота >> Правовий захист >> Порушення — типові...
Контакти:
03049 м. Київ, Повітрофлотський пр-т, 15 А
тел. (044) 465-00-80; тел/факс(044) 465-00-78