Нагадаємо, що Рада профспілки виступила з ініціативою внесення до чинної Галузевої угоди наступних змін та доповнень щодо:
• передбачення виділення коштів на дитяче оздоровлення та придбання новорічних подарунків для дітей працівників (відповідно до Закону України від 28.12.2014 р. № 77 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування…”);
• зрівняння в праві на відшкодування 50% внесків на добровільне медичне страхування (ДМС) для залізничників, застрахованих у страхових компаніях, та членів лікарняних кас. Профспілка наполягає на тому, що кожен працівник повинен мати право вибору, на що спрямовувати надану роботодавцем матеріальну допомогу на ДМС – відшкодування страхових внесків до страхових компаній або членських внесків до лікарняних кас відповідно до базових програм.
Водночас, враховуючи безкомпромісні переваги лікарняних кас перед страховими компаніями щодо повернення отриманих коштів на лікування залізничників, профспілкова сторона також пропонує сприяти участі працівників галузі в лікарняних касах залізниць;
• надання за заявами працівників додаткової матеріальної допомоги при народженні або усиновленні дитини у розмірі п’яти середньомісячних зарплат на кожну дитину (виплата такої матеріальної допомоги відповідно до колективних договорів проводиться на 4 залізницях: Південній, Донецькій та Південно-Західній – відповідно по 5 та 3 середньомісячних заробітки, Придніпровській – 1 тарифна ставка (посадовий оклад), а також ряду підприємств, підпорядкованих Укрзалізниці, – від 1 тарифної ставки (посадового окладу) до 3 середньомісячних зарплат по підприємству);
• надання додаткової оплачуваної відпустки тривалістю один день при виписці дружини з пологового будинку (така додаткова оплачувана відпустка відповідно до колективних договорів надається на Одеській та Донецькій залізницях);
На нашу думку, всі працівники залізничного транспорту і їхні діти повинні мати рівні права, зокрема при виплаті такої допомоги та наданні відпустки;
• оплати працівникам локомотивних бригад часу проходження психофізіологічного обстеження (тестування), яке проводиться в неробочий час, за середнім заробітком у розмірах, встановлених колективними договорами залізниць, їх підрозділів, але не менше 2,5 годин (розпорядчими документами Укрзалізниці зобов’язано працівників локомотивних бригад щорічно або раз на два роки у свій вільний від роботи час проходити психофізіологічне обстеження (тестування), яке проводиться психологом локомотивного (моторвагонного) депо протягом 2–2,5 годин. Відповідно до п.5.13 колективного договору на Одеській залізниці працівникам локомотивних бригад оплачується проходження такого тестування у вільний від роботи час в розмірі 2 годин середнього заробітку, схожа норма передбачена колективним договором ТЧ-2 Кривий Ріг Придніпровської залізниці).
Тобто доцільність такої оплати вже визначена на практиці і повинна поширюватися на всіх працівників;
• підвищення заробітної плати на 50 % працівникам залізничного транспорту, які беруть участь у антитерористичній операції безпосередньо в районах її проведення, за фактичний час перебування в таких районах при наявності підтвердних документів (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2015 р., № 522 “Про особливості оплати праці працівників, які беруть участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції”).
Варто зауважити, що всі зміни та доповнення до чинної Галузевої угоди, запропоновані профспілкою, базуються на нормативно-правових актах чинного законодавства або вже внесені до колективних договорів залізниць, підприємств, установ, організацій залізничного транспорту.
Саме метою поширення вже діючих на окремих підприємствах соціальних гарантій на всіх працівників, які перебувають у сфері дії Галузевої угоди, і були обумовлені пропозиції профспілки.
На жаль, стороною Укрзалізниці без надання вагомих аргументів не підтримано внесення до чинної Галузевої угоди жодної наданої профспілкою пропозиції.
Не зважаючи на те, що сторона Адміністрації брала три тижні на детальне вивчення зазначених питань, черговий раунд переговорів виявив її неготовність до вирішення проблем. Складається враження, що сторона Адміністрації намагається затягнути переговори до укладення нової Галузевої угоди (колективного договору ПАТ «Українська залізниця»).
Новий розгляд пропозицій заплановано провести через тиждень після чергового вивчення поставлених питань фахівцями Укрзалізниці. Орієнтовна дата проведення наступного раунду переговорів – 21.08.2015 р.
Будемо сподіватися на конструктивну позицію сторони Адміністрації та її щире прагнення посилити соціальний захист хоча б окремих категорій працівників у такий скрутний для них час.