Шановний Максиме Ігоровичу!
До Ради профспілки надходять численні звернення від профспілкових організацій та членів профспілки, які стурбовані зниженням реальної заробітної плати працівників залізничного транспорту в умовах роботи підприємств галузі у режимі скороченого робочого тижня та зростанні інфляційних процесів у державі.
У зв’язку зі складним економічним становищем і зменшенням обсягів перевезень залізницями було прийнято рішення про запровадження режиму неповного робочого тижня та надання окремим працівникам відпусток без збереження заробітної плати. Працівники поставились з розумінням до таких дій адміністрації, сподіваючись на їх тимчасовість. У такому режимі галузь працювала півроку (січень–березень та жовтень–грудень) у 2014 році і працює у 2015 році, незважаючи на те, що окремі підприємства і залізниці забезпечують виконання встановлених показників роботи. Як наслідок, заробітна плата на залізничному транспорті з листопада 2014 року постійно зменшується.
У попередні періоди рівень заробітної плати вдалось утримати тільки за рахунок виплати у липні–вересні працівникам винагороди за підсумками роботи за 2013 рік. За рівнем заробітної плати у галузях економіки України у листопаді 2014 року залізничний транспорт займав 14 місце, у грудні – 18, у січні 2015-го – 14. Можемо припускати, що й у лютому ситуація не зміниться на краще. Незважаючи на те, що на сайті Міністерства інфраструктури і в засобах масової інформації була поширена інформація, що залізничникам у лютому заробітну плату було підвищено на 5 %, цього не відбулося.
Така політика Укрзалізниці у питаннях оплати праці незрозуміла ні профспілці, ні працівникам, оскільки переважна більшість залізничників мають повне завантаження і забезпечують обсяги перевезень, державні соціальні послуги з перевезень пасажирів, виконують відновлювальні роботи об’єктів інфраструктури в зоні АТО, і в той же час повинні працювати у режимі скороченого робочого тижня й отримувати заробітну плату, зменшену на 20 %.
Інфляція за 2014–2015 роки сукупно перевищить 50 %. Необхідно зазначити, що за такого рівня інфляції необхідно приймати рішення щодо поступового зростання тарифних ставок і посадових окладів працівників протягом року, щоб зменшувати виплати із зростанням індексу інфляції. Тільки у лютому така компенсація на одного працівника складе 347 грн. або 100 млн грн., і з місяця в місяць сума буде збільшуватись.
Із запровадженням неповного робочого тижня на підприємствах масово зростає кількість порушень норм трудового законодавства у питаннях режиму праці і відпочинку. Галузь працює у безперервному режимі, більшість персоналу має змінний режим роботи, а дотриматися зменшеної норми годин неможливо без порушень. До того ж, як показали розрахунки нормативної чисельності, проведені Укрзалізницею, на виконуваний обсяг роботи у 2014 році, в цілому на залізницях не вистачає до нормативу більше 42 тис. одиниць персоналу. За окремими професіями укомплектованість до нормативу становить 70–50 %. Це – монтери колії, електромеханіки, електромеханіки СЦБ і зв’язку та інші. Інтенсивність роботи і навантаження на працівників при такій неукомплектованості значні, а от відповідної оплати немає. У працівників виникає справедливе питання: «Якщо ми працюємо за скороченим тижнем, то чому ми повинні працювати повний тиждень без оплати, і коли закінчиться це свавілля? Скільки ще ми повинні безоплатно працювати?». Тільки за 2014 рік правовою інспекцією праці Ради профспілки було виявлено більше 4 тис. порушень у питаннях режиму роботи і оплати праці на суму 12,5 млн грн.
Результати роботи галузі за 2014-й і 2 місяці 2015-го свідчать, що зменшення обсягу вантажообігу до попереднього року відбулося тільки на двох залізницях – Донецькій і Придніпровський (з відомих причин). А в цілому по Укрзалізниці цей показник виконано на 94,1 % до плану. План з перевезення транзитних вантажів за рік і до відповідного періоду 2013 року в цілому по Укрзалізниці виконано на 94,2 %.
За оперативними даними статистичної звітності за січень–лютий п. р. виконання плану вантажообігу склало 98,1 %, транзиту – 133,1 %.
Враховуючи, що більшість залізниць забезпечує виконання встановлених показників роботи, наполягаємо спільно з керівництвом залізниць прийняти рішення про скасування на підприємствах залізничного транспорту режиму неповного робочого часу.
З метою захисту економічних інтересів залізничників в умовах зростання цін на товари і послуги встановити графік підвищення тарифних ставок і посадових окладів не менше прогнозованого рівня інфляції на споживчому ринку та виплатити працівникам залізниць, які забезпечили прибуткову роботу, винагороду за підсумками роботи за 2014 рік у розмірі 50 % тарифної ставки (посадового окладу), який склався на кінець року.
З повагою
Голова Федерації профспілок транспортників України,
Голова профспілки залізничників і транспортних будівельників України
В.М. ТКАЧОВ