У листі зазначено, що ПАТ «Українська залізниця» є основним перевізником вантажів та пасажирів і забезпечує понад 80 % загального вантажообігу та 40 % пасажирообороту у державі. Укрзалізниця відноситься до тих підприємств України, які постійно виконують визначені Урядом завдання, та забезпечує наповнення державного бюджету.
Залізничники вже майже 25 років здійснюють перевезення пільгових категорій пасажирів, яким держава встановила таке право, при цьому не отримуючи з державного бюджету в повному обсязі відшкодування, як це визначено законодавством. За 2016 рік заборгованість за перевезення пільгових категорій громадян становить 730,1 млн грн., при цьому компенсація з бюджетів становить тільки 8 %.
З боку держави також не забезпечується виконання статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт» щодо придбання рухомого складу та утримання інфраструктури за рахунок бюджету.
Залізничники за власні кошти будують мости, прокладають колії, лінії електропередач та виконують інші роботи, оскільки держава усунулась від виконання своїх прямих обов’язків за законом. На покриття збитків від пасажирських перевезень направляються кошти, отримані від перевезень вантажів. Тільки за 2016 рік за оперативними даними збитки від пасажирських перевезень становлять 8,9 млрд грн., які вкрай необхідні галузі для оновлення рухомого складу, що знаходиться у критичному стані.
Знос вантажних вагонів становить 91,3 %, а в 2017 році закінчується нормативний термін служби ще 27 тис. вагонів, в т. ч. 15,8 тис. піввагонів. Якщо не вжити термінових заходів з поповнення парку вантажних вагонів, вантажні перевезення можуть зупинитися. Знос пасажирських вагонів становить 86 %, локомотивів – 95,7 %, дизель-поїздів -97,6 %, електропоїздів – 83,8 %. Необхідно зазначити, що це – критичний стан, – наголошено у листі.
Всі ці негаразди лежать важким тягарем на плечах не тільки галузі, але й її працівників, а це майже 300-тисячний колектив висококваліфікованих працівників, які сумлінно і відповідально ставляться до виконання своїх обов’язків, забезпечують безперебійний рух і безпеку перевезень, отримуючи при цьому несправедливо низьку оплату за свою працю.
Так, за підсумками 2016 року залізничники за розміром заробітної плати опинились на 15 місці серед галузей економіки України. Середня заробітна плата одного працівника склала 5842 грн. З року в рік заробітна плата залізничників значно відстає від економічно активних підприємств України, бо коштів, які закладаються у фінансових планах, недостатньо не тільки на оновлення рухомого складу, але і на суттєве підвищення тарифних ставок і окладів працівникам. За рівнем зарплати за 2016 рік залізничників випередили працівники авіаційного, водного транспорту, металургійного виробництва, добувної промисловості, хімічної, фінансів та страхової діяльності, державного управління, оборони, соціального страхування.
Залізничники за рахунок недоотриманої заробітної плати повинні субсидувати зобов’язання держави тільки тому, що вони є працівниками державної компанії. При цьому вони сумлінно платять всі податки, як і працівники, що працюють в інших галузях, сплачують надвисокі тарифи за комунальні послуги та купують продукти харчування та інші товари за високими цінами, а тому теж мають право на повагу до своєї сумлінної і відповідальної праці та адекватну її оплату – не нижчу ніж у працівників металургійної та добувної галузей, продукцію яких залізничний транспорт закуповує не за регульованими державою цінами, а за світовими.
Враховуючи викладене, просимо з розумінням поставитись до проблем 300-тисячного колективу залізничників і ухвалити виважене рішення щодо підвищення тарифів на перевезення вантажів, що дасть змогу підвищити заробітну плату працівникам стратегічної для економіки держави галузі, підкреслив у листі лідер профспілки В.Бубняк.
Відділ інформації Ради профспілки