Профспілка неодноразово зверталася до органів виконавчої влади щодо державної підтримки, зокрема, з таких питань, як компенсація витрат за перевезення пільгових категорій пасажирів, скасування сплати податку на землю під коліями, скасування сплати акцизного збору при закупівлі дизпалива. 

 

За завданням Уряду Укрзалізниця постійно виконує роботи, які не належать до профільної діяльності залізничного перевізника і за це Товариству не відшкодовується жодної копійки.

 

Все це призвело до того, що сьогодні Укрзалізниця має одне з найбільших в Україні кредитних зобов’язань перед вітчизняними та міжнародними кредиторами. Кредитний портфель уже сягнув позначки в 36 млрд грн!

 

АТ «Укрзалізниця» фактично спонсорує не тільки соціальні перевезення та великі урядові проєкти, а й великий бізнес, провадячи перевезення вантажів для вугледобувних та металургійних підприємств за нижчими від собівартості тарифами.

Так, остання індексація тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом відбулась у 2019-му. За даними Державної служби статистики України, з 2009 р. по 2020 р. зростання індексу цін виробників промислової продукції випереджає індекс тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом на 60%.

 

Як наслідок, Товариство не має можливості виконувати свої зобов’язання перед працівниками щодо забезпечення безпечних умов праці, справедливої та конкурентної її оплати. 

 

АТ «Укрзалізниця» двічі надавала пропозиції щодо поступової ліквідації розподілу вартості перевезення за тарифними класами вантажів та виведення вартості перевезення вантажів до рентабельного рівня, що збільшить доходи Товариства на 3,6 млрд грн у 2021-му та на 13,3 млрд грн у 2022-му. Однак вони не були враховані. 

 

Тому ефект від реалізації проєкту наказу, опублікованого 5 липня п. р. на сайті Мінінфраструктури, у разі його ухвалення значно менший від запропонованого Укрзалізницею – на 51% (у 2021 р.) та 24% (у 2022 р.). 

 

Тож, як бачимо, затвердження наказу в такій редакції, без врахування пропозицій Укрзалізниці, не вирішить проблем Товариства, а призведе до погіршення його фінансово-економічного стану, що у свою чергу відобразиться на забезпеченні безпеки перевезень, соціальних зобов’язаннях перед залізничниками, а також зниженні якості праці залізничників та відтоку фахівців з галузі.


До теми

Минулого місяця профспілка направила Голові Федерації профспілок України Г.Осовому свої пропозиції до проєкту Бюджетної декларації на 2022–2024 рр. щодо необхідності передбачити в цьому документі: видатки на пільгу залізничній галузі на податок за земельні ділянки, що належать до земель залізничного транспорту в обсязі не менше ніж планується сплатити у 2021 р.; видатки на будівництво і реконструкцію магістральних залізничних ліній, об’єктів мобілізаційного призначення, придбання залізничного рухомого складу для перевезень пасажирів у поїздах далекого слідування та місцевого сполучення відповідно до Закону України «Про залізничний транспорт»; кошти на компенсацію АТ «Укрзалізниця» акцизного податку, сплаченого при закупівлі дизельного палива, для потреб тягового рухомого складу.

Спільному представницькому органу профспілок запропоновано врахувати їх, як такі, що є надважливими для стабілізації роботи транспортної галузі.