«1. Передбачити в проєкті Закону України «Про державний бюджет на 2021 рік» видатки  на пільгу залізничній галузі на податок за земельні ділянки, що належать до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальній підставі) в обсязі не менше ніж планується сплатити у 2020 році. 

Аргументація:  дана пропозиція вноситься з метою забезпечення сталого функціонування залізничного транспорту як однієї з важливих базових галузей економіки України, діяльність якого сприяє нормальному функціонуванню всіх галузей суспільного виробництва, соціальному й економічному розвитку та зміцненню обороноздатності держави, міжнародному співробітництву України.

З 01.01.2019 залізнична галузь позбавлена пільги зі сплати земельного податку в розмірі 25% від нарахованого податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 Податкового кодексу України. Враховуючи те, що загальна площа земельних ділянок залізничного транспорту становить 209,4 тис. га, зазначені зміни призвели до суттєвого збільшення щорічних витрат АТ «Укрзалізниця». Таким чином, обсяг «земельних» податкових відрахувань зріс втричі — з 1,2 млрд грн у 2018 році до 3,8 млрд грн у 2019 році. Слід наголосити на тому, що у 2019 році АТ «Укрзалізниця» сплатила 29,1 млрд грн податків до державного, місцевих бюджетів та ЄСВ. З таким показником Товариство зайняло 5-ту позицію у рейтингу найбільших платників податків в країні. 

Одночасно, згідно з підпунктом 283.1.4. пункту 283.1 статті 283 Кодексу землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування взагалі не підлягають оподаткуванню, відповідно створено нерівні умови для оподаткування земель для автомобілістів та залізничників, що порушує принципи справедливості оподаткування. Наголошуємо, що в інших країнах залізничний транспорт не оподатковується земельним податком, а розвиток інфраструктури відбувається тільки за рахунок або за допомогою державного субсидіювання.

 

2. Передбачити в проєкті Закону України «Про Державний бюджет на 2021 рік» видатки  на будівництво і реконструкцію магістральних залізничних ліній, об’єктів мобілізаційного призначення, придбання залізничного рухомого складу для перевезень пасажирів у поїздах далекого слідування та місцевого сполучення відповідно до Закону України «Про залізничний транспорт».

Аргументація:  З боку держави не забезпечується виконання ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт» щодо придбання рухомого  складу та утримання інфраструктури за рахунок державного бюджету. Залізничники за власні кошти будують мости, прокладають колії, лінії електропередач та виконують інші роботи, оскільки держава самоусунулась від виконання своїх прямих обов’язків за законом, залишивши АТ «Укрзалізниця» сам на сам із зазначеними проблемами. 

Ключовою пропозицією профспілки щодо включення до проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» є необхідність передбачити кошти на будівництво і реконструкцію магістральних залізничних ліній, об’єктів мобілізаційного призначення, придбання залізничного рухомого складу для перевезення пасажирів у поїздах далекого та місцевого сполучення.

 

3. Передбачити кошти на  компенсацію АТ «Укрзалізниця» у 2021 році акцизного податку, сплаченого при закупівлі дизельного палива, для потреб тягового рухомого складу.

Аргументація: Сплата акцизного збору з дизельного пального загальною сумою близько 2,2 млрд грн на рік призводить до посилення нерівності умов між залізничним і автомобільним транспортом та штучного зростання витрат залізничного транспорту, а відповідно, і транспортної складової у вартості продукції інших сфер економічної діяльності.

Нагадуємо, що з 1 січня 2018 року в Україні запрацював державний дорожній фонд, що формується, насамперед, за рахунок акцизу з виготовленого в Україні та імпортного пального. Водночас акциз на дизельне пальне з урахуванням того, що залізничний транспорт України споживає понад 10% від усього загального обсягу, спрямовується тільки на ремонт автомобільних доріг, у той час як залізничний транспорт не використовує автомобільні траси, а також не отримує коштів з дорожнього фонду на своє оновлення.»