Кабінет Міністрів України 2 грудня 2009 року прийняв рішення про продовження дії Меморандуму порозуміння між Урядом та підприємствами гірничо-металургійного комплексу, яким надаються знижки до тарифів на залізничні перевезення їхньої продукції. У листопаді продовжено аналогічний Меморандум з підприємствами хімічного комплексу.
У результаті надання преференцій підприємствам гірничо-металургійного та хімічного комплексу залізниці не отримають в поточному році доходів на суму більше 600 млн. грн.
За рішенням Уряду припинено попередню оплату за перевезення вугілля, в результаті чого за 9 місяців п. р.  борги склали 460 млн. грн., а до кінця року вони досягнуть 600 млн. грн.
Не в повній мірі компенсуються збитки залізниць за перевезення пільгових категорій пасажирів. За 9 місяців п. р. збитки від перевезення пільговиків склали
380 млн. грн., з яких компенсовано лише 93 млн. грн. (24,3%). Борг складає
288 млн. грн.
Збитки від на пасажирських перевезень за три квартали 2009 року склали 3,5 млрд. грн., від приміських перевезень досягли 1,7 млрд. грн.
Незважаючи на значне зменшення доходів залізниць у зв’язку з фінансово-економічною кризою та падінням розміру заробітної плати працівників, відрахування залізниць до державного бюджету зростають. За 9 місяців п.р. залізницями сплачено платежів до бюджету та державних цільових фондів на суму 8 млрд. грн., що на 405 млн. грн. більше, ніж за аналогічний період минулого року та на  1,3 млрд. грн. перевищує план. До державного бюджету сплачено 3,5 млрд. грн., що на 570 млн. грн. більше минулого року та на 1,2 млрд. грн. більше плану.
При цьому Кабінет Міністрів  приймає постанову від 29.10.09 № 1181, якою передбачається збільшення з 15% до 30% частини чистого прибутку державних підприємств, яка вилучається до держбюджету.
Відповідно до статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт» придбання рухомого залізничного складу для пасажирських перевезень проводиться за рахунок коштів  державного бюджету. Проте ні в державному бюджеті минулих років, ні в проекті Держбюджету на 2010 рік кошти на ці цілі не передбачено. Для придбання локомотивів та пасажирських вагонів Укрзалізниця змушена брати кредити, розраховуватись за які доводиться, економлячи на заробітній платі залізничників.
Наслідком дискримінаційної політики Уряду по відношенню до залізничного транспорту залізниці опинились на грані краху. Фізичний знос рухомого складу досяг критичної межі 80%, що несе пряму загрозу безпеці перевезень вантажів і пасажирів.
Лише в поточному році чисельність залізничників зменшилась на 11 тис. осіб, а наявною кількістю працівників залізниці не в змозі забезпечити виконання обсягу робіт. Це призводить до значного зростання надурочних робіт, невиконання регламентних технологічних робіт, що може стати причиною аварій та техногенних катастроф.
В результаті скорочення за 9 місяців п. р. фонду оплати праці залізниць на 650 млн. грн. середньомісячна зарплата працівників зменшилась майже на 200 грн.
У галузі не виплачено винагороду за підсумками роботи в 2008 році, скасовано ряд доплат і надбавок. З метою економії фонду оплати праці працівників переведено на 4 – денний робочий тиждень. Проте для забезпечення обсягів перевезень часто працюють повний робочий тиждень, не отримуючи зарплату за виконану роботу.
На залізницях припинено виконання ряду соціальних програм, зокрема будівництво житла, запровадження недержавного пенсійного забезпечення, відрахування коштів на медичне страхування працівників, матеріальну підтримку ветеранів праці та інше.
Все це породжує соціальну напругу в трудових колективах залізниць, масові звернення працівників до державних, господарських та профспілкових органів.
Рада профспілки неодноразово зверталася до Кабінету Міністрів України з приводу надання державної підтримки залізничному транспорту, який  перевозить 80% вантажів та близько 50% пасажирів, але не отримала розуміння та підтримки.
Рада профспілки залізничників і транспортних будівельників України висловлює рішучий протест діям Кабінету Міністрів, спрямованим на розвал залізничної галузі, і заявляє про свої наміри домагатися скасування рішень Уряду, а саме:

1. Скасувати рішення Кабінету Міністрів України про надання знижок до тарифів на залізничні перевезення продукції гірничо-металургійного та хімічного комплексу.
2. Відкликати доручення Уряду про перевезення залізничним транспортом вугілля без передоплати.
3. Компенсувати в повному обсязі збитки залізниць за перевезення пільгових категорій пасажирів у 2009 році.
4. Скасувати рішення Кабінету Міністрів України про відрахування до державного бюджету 30% чистого прибутку залізниць.
5. Погасити з Державного бюджету кредити Укрзалізниці на придбання рухомого залізничного складу, тому що витрати на ці цілі повинні робитися з держбюджету відповідно до статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт».
 

Заяву прийнято на засіданні
Ради профспілки 8 грудня 2009 року