Знайомтесь – Лідія НАРИЖНЯК, заступниця голови Молодіжної ради профспілки. Лідія – менеджер виробничого штату Львівського регіону служби роботи станцій, голова молодіжної ради первинки, заступниця голови молодіжної ради дорожньої профорганізації регіональної філії «Львівська залізниця».
– Лідіє, як Ви потрапили на залізницю?
– У мене, мабуть, не було вибору – у нас залізнична династія. Прадід був залізничником, дід і бабуся, за ним – мама і вуйко. Брат теж став залізничником. Я працюю на залізниці з 2022 року. А коли перейшла в управління Львівської залізниці, голова нашої профорганізації Іван Іванович Вархоляк розповів про профспілку, роботу профкому, молодіжні ради. Запропонував спробувати свої сили. Мене обрали головою молодіжної ради первинки, делегували в молодіжні ради дорожньої профорганізації і профспілки. І там, і там мене обрали заступницею молодіжних лідерів.
– У чому різниця між їх роботою?
– Різниця у концентрації активності. В первинці небагато молоді і мало хто хоче робити щось додатково. В молодіжній раді дорожньої профорганізації більше ідей і бажання їх втілювати. А в Молодіжній раді профспілки зустрілися люди, яким потрібен постійний рух, ми працюємо над різними проєктами і кожен має свій напрям роботи, завдання. Наприклад, я допомагаю вести сторінки Молодіжної ради в соціальних мережах, допомагаю в організації заходів.
У нас багато важливих проєктів: навчання профспілкової молоді, тренінги з адаптації ветеранів і ветеранок після повернення на роботу, екологічні акції, вебінар на тему трудових прав жінок. Завдяки допомозі Голови профспілки Олексія Семеруня і активній позиції голови Молодіжної ради Катерини Ізмайлової вдалося повернути виплати залізничникам коштів при народженні дитини, які були призупинені. І внести доповнення в колективні договори двох регіональних філій, де такі виплати не були передбачені.
– Молодіжна рада підтримує тісний зв’язок з молодіжними осередками інших профспілок, зокрема з моряками. У вас багато спільного?
– Так, адже ми однаково хочемо бачити більше молоді у транспортній галузі. І більше можливостей для молоді. У вересні я представляла нашу Молодіжну раду на Форумі молоді Профспілки робітників морського транспорту України. Одна з ключових тем – важливість людського капіталу для сталого розвитку України, роль молоді в розвитку транспортної системи. Для моряків так само актуальні питання працевлаштування, заробітної плати, умов праці. Мені сподобалось, що їхня профспілка і Молодіжна рада починають працювати з молоддю ще в навчальних закладах.
Зараз і ми беремо участь у профорієнтаційному проєкті «Успішний старт кар’єри залізничника». Представники нашої молодіжки разом з працівниками філії «Центр професійного розвитку персоналу» АТ «Укрзалізниця» відвідували навчальні заклади по всій Україні, запрошували молодь на залізницю. Колеги з ЦПРП розповідали про роботу в УЗ, ми – про профспілку і Молодіжну раду. Зараз мої підопічні студенти з кафедри транспортних технологій «Львівської політехніки» готуються до другого етапу програми, в рамках якого вони можуть отримати фінансування свого студентського проєкту. Ми хочемо показати, що для молодих працівників на залізниці є можливості, стабільна робота.
– Вдається зацікавити молодь?
– Так. Я спілкувалась зі старшокурсниками, багато з них вже працювали і в депо, і помічниками машиністів, і провідниками. Їм подобається. Але зупиняє низька заробітна плата, особливо на старті.
Другий момент – вони не бачать перспектив кар’єрного розвитку. Ти приходиш працювати черговим по станції, і здається, що це – твій максимум, нічого не зміниться. А молоді дуже важливо розвиватися, не стояти на місці. І ми розповідаємо, що на залізниці є різні можливості.
І третій момент, його відзначають члени молодіжних рад, не вистачає наставництва на початку роботи. Немає, до кого звернутись з простими запитаннями. Зате інколи виникають конфлікти зі старшим поколінням. А наставник би ці моменти пом’якшив, представив колективу, підказав би щось. Добре, що зараз є Онлайн-приймальня профспілки, куди можна звернутися.
Молоді цікаво працювати на залізниці. Це і сімейні традиції, і те, що наша робота справді важлива, особливо під час війни, і люди це бачать. І те, що залізничники керують рухом, з’являються нові поїзди, нова техніка. Студентам технічних спеціальностей це цікаво. Але обирають варіанти з вищою заробітною платою. Це головне питання, яке треба вирішувати, щоб залучати молодь на залізницю.
– Ви – молода мама, як Ви все встигаєте?
– Головний секрет – я люблю свою роботу і мені дуже подобається те, що ми робимо у Молодіжній раді!