Цей закон у разі ухвалення має забезпечити пенсійні виплати працівникам, які у 2017-му втратили право дострокового виходу на пенсію за вислугу років.
У листах зазначено, що після того, як у 2017 році права виходу на пенсію за вислугу років були позбавлені деякі категорії працівників, які безпосередньо здійснюють організацію перевезень і забезпечують безпеку руху на залізничному транспорті, 43 тис. працівників залізниці продовжують працювати на роботах, виконання яких призводить до втрати професійної працездатності до настання пенсійного віку, зокрема і через умови праці. А саме природне обмеження можливостей людини якісно виконувати професійні обов’язки після досягнення визначеного віку (понад 55 років) у разі виконання цих обов’язків впродовж значного періоду часу (понад 12,5 років) і лежить в основі необхідності запровадження пенсій за вислугу років.
Наприклад, серед шкідливих факторів виробничого середовища, які впливають на організм машиністів та деяких інших категорій працівників, низка виходить за межі нормативних значень. Це – рівень вібрації та шуму, температура повітря робочої зони (спека та холод), перепад температур, швидкість руху повітря, інтенсивність інфрачервоного випромінювання, вплив шкідливих хімічних речовин, психофізіологічні навантаження – сенсорні, емоційні та інтелектуальні тощо.
Аналіз причин аварій, катастроф, випадків травматизму та смерті, що мали місце на залізничному транспорті, вказує на пряму залежність цих випадків від втоми та фізичного зносу персоналу, який виконує обов’язки після настання віку та/або відпрацювання певного часу та/або стажу, що дає право виходу на пенсію за вислугу років. Працівники зазначених категорій становлять близько 15% загальної чисельності залізничників. Проте серед загальної кількості травмованих після 2017 року працівників, питома вага тих, хто працював на посадах (за професіями), які давали право на пенсію за вислугу років, збільшилась з 49,4% до 73%, а серед випадків зі смертельним наслідком частка представників цих категорій зросла до 50–60 % загальної кількості постраждалих.
Ситуація із смертністю серед цих категорій і далі погіршується. Так, 26 серпня 2021 р. під час керування локомотивом помер на робочому місці 53-річний машиніст електровоза локомотивного депо «Знам’янка» регіональної філії «Одеська залізниця», який здійснював рейс до станції П’ятихатки-Стикова.
Профспілка попереджає: критичний стан справ, що склався в AT «Укрзалізниця», зокрема і внаслідок позбавлення права на пенсію за вислугу років вищезазначених категорій працівників, подальше зволікання із вирішенням проблеми професійного пенсійного забезпечення залізничників матиме негативні наслідки як для транспортної системи, так і для держави в цілому.
Тому наша профспілка наполягає на необхідності якнайшвидше ухвалити зазначений законопроєкт, а при його підготовці врахувати пропозиції профспілок, які були надіслані до Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.