Профспілка залізничників і транспортних будівельників України направила СПО об’єднань профспілок свої пропозиції до проєкту Бюджетної декларації України на 2026–2028 роки:
1. Податки
Запропоновано знизити військовий збір для тих, хто отримує мінімальну зарплату або менше. Сьогодні понад 10 тисяч залізничників отримують зарплату на рівні мінімальної або навіть менше за мінімальну, і з цієї суми мають платити ще й більший податок. Вважаємо це абсолютно несправедливим.
2. Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум
Запропоновано встановити мінімальну зарплату на рівні фактичного прожиткового мінімуму, але не менше 50% від середньої зарплати по країні. Це хоча б якось допоможе людям підтримувати купівельну спроможність в цих складних умовах та певною мірою стимулюватиме повернення працівників в Україну.
Запропоновано встановити прожитковий мінімум на його фактичному рівні. Від його розміру залежить багато виплат – як державних, так і за галузевими (територіальними) угодами та колективними договорами.
3. Фінансове забезпечення залізничного транспорту
Запропоновано передбачити видатки на оновлення рухомого складу для перевезень пасажирів, будівництво та реконструкцію об’єктів інфраструктури. Статтею 10 Закону України «Про залізничний транспорт» передбачено фінансування на ці цілі за рахунок коштів з державного бюджету, однак наразі ці витрати покриваються в основному власне Укрзалізницею.
Запропоновано передбачити кошти на компенсацію акцизного податку при закупівлі дизельного палива. Залізниця платить акциз на пальне (з урахуванням того, що споживає понад 10% від загального обсягу), однак ці гроші з дорожнього фонду йдуть тільки на ремонт автомобільних доріг, а не на оновлення, наприклад, рухомого складу.
Запропоновано передбачити пільгу на земельний податок. Автомобільні дороги взагалі не платять за землю, а залізниця – платить щороку понад 4 млрд грн. Пропонуємо відновити пільгу і передбачити видатки в обсязі на 1 млрд грн щорічно.
4. Компенсація за перевезення пільговиків
Запропоновано передбачити субвенцію з держбюджету місцевим бюджетам на відшкодування Укрзалізниці недоотриманих коштів за перевезення пільгових категорій громадян. У 2024 році в приміському сполученні було компенсовано лише 32,8% витрат, решту Укрзалізниця покривала самостійно, при цьому за власні кошти продовжує здійснювати евакуацію з територій активних бойових дій.