Триває процес формування пропозицій до проєкту Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік». Нагадаємо, що відповідно до ст. 96 Конституції України Кабмін не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради проєкт Закону про Державний бюджет України на наступний рік.

У пропозиціях до Держбюджету України на 2024 рік, які включені до консолідованої позиції СПО, Голова профспілки Олексій Семерунь наполягав на необхідності передбачити у документі видатки, фінансування яких надважливе для подальшого безперебійного функціонування залізничного транспорту.

ПЕРШЕ – передбачити у державному бюджеті наступного року видатки на оновлення рухомого складу для перевезення пасажирів, будівництво та реконструкцію об’єктів інфраструктури суб’єктів господарювання залізничного транспорту державного сектору економіки відповідно до ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт».

Аргументи

В умовах дії воєнного стану, коли залізнична інфраструктура постійно зазнає ударів ворога, участь держави життєво необхідна для оперативної відбудови мостів, колій, ліній електропередач, курсування евакуаційних поїздів, перевезення надважливих вантажів, технічної і технологічної модернізації.

ДРУГЕ – передбачити кошти на компенсацію Укрзалізниці акцизного податку, сплаченого при закупівлі дизельного палива, для потреб тягового рухомого складу.

Аргументи

Сплата компанією близько мільярдного акцизного збору на рік призводить до посилення нерівності умов для залізничного і автомобільного транспорту, штучного зростання витрат залізниці, а відповідно, і транспортної складової у вартості продукції інших сфер економічної діяльності. Нагадуємо, що залізничний транспорт споживає понад 10% загального обсягу дизеля і весь акциз на цей вид пального спрямовується у державний дорожній фонд, який використовується тільки на ремонт автомобільних доріг.

ТРЕТЄ – передбачити видатки на пільгу залізничній галузі на податок за земельні ділянки, що належать до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які не оподатковуються на загальній підставі) в обсязі не менше ніж було сплачено у 2022 році.

Аргументи

АТ «Укрзалізниця» на сьогодні залишається одним із найбільших платників податків. Щорічно, починаючи з 1.01.2019, коли держава позбавила галузь пільги зі сплати земельного податку, Укрзалізниця перераховує до Держбюджету понад 3 млрд грн, що є непосильною ношею для залізничників. Зауважимо, що в інших країнах залізничний транспорт не оподатковується земельним податком. В Україні цей податок не поширюється на землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування, відповідно створено нерівні умови для автомобілістів та залізничників, що суперечить принципу справедливості оподаткування.

ЧЕТВЕРТЕ – передбачити субвенцію з Держбюджету місцевим бюджетам на відшкодування недоотриманих коштів АТ «Укрзалізниця» за перевезення пільгових категорій громадян.

Аргументи

Через значне соціальне навантаження на залізничний транспорт щодо перевезення пільгових категорій громадян України, особливо в цей час, необхідно передбачити субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на відшкодування недоотриманих коштів АТ «Укрзалізниця» від таких перевезень. Для прикладу, у приміському сполученні за 2022-й місцевою владою компенсовано тільки 48,8% понесених компанією витрат. І що не менш важливо, Укрзалізниця за власні кошти продовжує здійснювати евакуаційні рейси з територій, де ведуться активні бойові дії.