Фахівці Ради профспілки перевірили стан дотримання законодавства про працю, облік та оплату відпрацьованих годин в локомотивному господарстві АТ «Укрзалізниця». Для цього проаналізували статистичні дані за 5 місяців 2024 р. та здійснили вибіркові перевірки первинних документів з оплати праці.

ДЕФІЦИТ КАДРІВ. Штат локомотивного господарства укомплектований на 90 %. І працівники продовжують звільнятися. Так, за п’ять місяців звільнились 173 машиністи, а прийнято було лише двох.

ПОНАДНОРМОВА РОБОТА. В середньому через нестачу персоналу щомісяця майже 7,7 тис. осіб у господарстві працювали понаднормово по 24 години кожен. За п’ять місяців – 120 годин. У мирний час це – річна гранична норма, понад яку працювати заборонено.

Схожа ситуація з роботою у вихідні дні: за 5 місяців 2024 р. у господарству відпрацьовано 61,6 тис. год., у середньому на місяць у вихідний день працювали 556 осіб по 22 години кожен.

ОБІДНЯ ПЕРЕРВА. В деяких депо, в порушення ст. 66 КЗпП, для працівників, які не можуть залишати робоче місце та використовувати час перерви на власний розсуд, все одно встановлено обідню перерву, час якої не обліковується як робочий. Тож у підсумку, залежно від облікового періоду, працівникам не обліковували 14–15 годин понаднормової роботи за місяць або 20–34 годин – за квартал.

ПРЕМІЮВАННЯ. Фактичний розмір премії у господарстві не залежить від рівня виконання показників преміювання і обмежується 15%. Навіть з урахуванням збільшеного розміру премії для гостродефіцитних професій середній розмір премії за підсумком роботи протягом п’яти місяців 2024 року становив 17,2%.

Попри численні звернення профспілки адміністрація відмовляється включати локомотивні бригади до переліку гостродефіцитних професій, хоча склалась вкрай негативна ситуація з укомплектуванням їх штату.

ПРЕМІЮВАННЯ ГОСТРОДЕФІЦИТНИХ ПРОФЕСІЙ. Один з показників такого преміювання, «Неперевищення деповського відсотку несправних локомотивів», який «додає» 20% премії, майже не виконується в жодному депо. Профспілка вважає, що доречно зменшити його номінальний розмір до 10% та розділити на два показники за видами тяги (тепловози та електровози)з номінальним розміром 5% по кожному. Відповідні пропозиції опрацьовано членами професійної секції Ради профспілки та направлено до департаментів оплати праці та мотивації персоналу і локомотивного господарства.

ІНШІ ДОПЛАТИ. Профспілка наполягає на розширенні застосування надбавки за високу професійну майстерність та доплати за виконання поряд зі своєю основною роботою обов’язків тимчасово відсутніх працівників.

Крім того, службами локомотивного господарства окремих регіональних філій при дотриманні всіх умов встановлення надбавки за присвоєння майстрам звання «майстер 1-го класу», «майстер 2-го класу» погоджується не весь перелік поданих на погодження працівників, що є неприпустимим.

Також встановлено, що в окремих регіональних філіях на доплату працівникам за виконання поряд зі своєю основною роботою обов’язків тимчасово відсутніх працівників встановлено обмеження – не більше 50% посадового окладу (тарифної ставки). Але фактично нараховується 20–40%, навіть в депо, де мінімальний розмір цієї доплати 50% зафіксовано колективним договором.

Результати перевірок розглянула президія Ради профспілки. Департаменту локомотивного господарства АТ «Укрзалізниця» надано конкретні рекомендації щодо усунення виявлених порушень. На деякі з них департамент вже відреагував.

Зокрема, з метою впорядкування питання оплати праці машиністів локомотивів при роботі на дільницях обслуговування понад 500 км розширено градацію підвищення годинних тарифних ставок та внесено відповідне рішення до п. 2.5.9 «Положення про оплату праці працівників АТ «Укрзалізниця».

За наполяганням профспілки вирішено питання заохочення локомотивних бригад за роботу в складних метеорологічних умовах.