Кабінет Міністрів України, замість належного реагування на виявлені профспілкою порушення Укрзалізницею прав працівників, перенаправив скаргу до самого порушника.

Тому наша профспілка сьогодні, 2 серпня, звернулась до Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів щодо здійснення парламентського контролю за діями Кабінету Міністрів та вжиття належних заходів реагування на порушення законодавства правлінням Акціонерного товариства «Укрзалізниця».

У зверненні йдеться про те, що 10.07.2024 профспілка зверталась до Кабінету Міністрів України, який згідно з пунктом 54 Статуту АТ «Укрзалізниця» виконує функції вищого органу товариства, про вжиття невідкладних заходів щодо усунення порушень законодавства з боку АТ «Укрзалізниця» (лист № 416/04).

Кабінет Міністрів України доручив розглянути наш лист Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, а міністерство, в свою чергу, скерувало розгляд листа до безпосереднього порушника законодавства – АТ «Укрзалізниця» (доручення Уряду № С-12515/26-24/1 від 12.07.2024 та № 17069/0/2-24 від 17.07.2024, лист Міністерства інфраструктури № 4035/0/3-24 від 17.07.2024).

У листі до Кабміну профспілка вказувала, що 27.06.2024 р. правлінням АТ «Укрзалізниця», яке не є стороною колективних договорів, ухвалено чергове рішення про зупинення виплат, гарантованих колективними договорами. Цим рішенням незаконно, в односторонньому порядку, без участі представників працівників, зупинено дію положень біля 700 колективних договорів по всій країні щодо виплати матеріальної допомоги на оздоровлення залізничників.

Такими діями правління АТ «Укрзалізниця» порушило вимоги:

– ч. 3 ст. 59 Закону України «Про акціонерні товариства»;

– п. 117 Статуту АТ «Укрзалізниця», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735;

– п. 3.7.5 чинної Галузевої угоди між Державною адміністрацією залізничного транспорту України і профспілками;

– ст. 14 Закону України «Про колективні договори і угоди»;

– ст. 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»;

– ст. 21 Закону України «Про профспілки, їх права та гарантії діяльності».

Відповідь на наше звернення від 10.07.2024 р. надало АТ «Укрзалізниця» (лист від 23.07.24 № ЦЦУП-12/1107). Ця відповідь вчергове демонструє, що АТ «Укрзалізниця» не усунуло порушення законодавства, а також не має ані чітких термінів, ані конкретики щодо погашення заборгованості перед працівниками, чим намагається легалізувати невиплату частини заробітної плати працівникам.

Профспілка звертає увагу парламентаріїв на те, що АТ «Укрзалізниця» не реалізувало своє право на ініціативу, передбачене статтею 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стані», а лише порушило цю норму. Статтею 11 цього Закону передбачено, що на період воєнного стану дія окремих положень колективного договору може бути зупинена за ініціативою роботодавця, а не за одностороннім рішення роботодавця. Ініціатива роботодавця не є взаємною згодою сторін щодо зупинення дії окремих положень колективного договору, а є підставою для початку колективних переговорів у порядку, передбаченому статтею 14 Закону України «Про колективні договори і угоди».

Таким чином, відповідь надана не по суті звернення та не державним органом, до якого звернулася профспілка. Лист профспілки було подано як скаргу на дії підприємства (АТ «Укрзалізниця»), але звернення не розглянуто та питання не вирішено. На наше переконання, це неправомірна відмова Уряду в розгляді нашого звернення.

З цього можна зробити висновок, що вищий орган управління товариства (Кабінет Міністрів України) фактично відмовився ухвалювати будь-яке рішення щодо діяльності правління та дозволив АТ «Укрзалізниця» продовжувати практику порушень законодавства та колективних договорів.

Таке ставлення Уряду до дій членів правління АТ «Укрзалізниця» є неприхованим потуранням їх протиправним діям. Неналежний розгляд нашого звернення про вчинення порушень призведе до подібних дій з боку членів правління АТ «Укрзалізниця» і в подальшому.

Залізничники належать до працівників об’єктів критичної інфраструктури, за заробітною платою працівники залізничного транспорту посідають лише 12 місце серед працівників галузей економіки України, залізничники обмежені в праві на відпустки, вони ризикують життям, працюючи на прифронтових територіях, існує соціальна несправедливість щодо них (працівники галузі потребують оздоровлення та лікування так само, як педагогічні працівники та держслужбовці, яким в умовах воєнного стану збережено матеріальну допомогу на оздоровлення згідно із законами).

Соціальні наслідки дій АТ «Укрзалізниця» щодо невиплати матеріальної допомоги на оздоровлення залізничникам, починаючи з 2022 р., для працівників галузі є негативними. За нашими підрахунками борг перед працівниками з матеріальної допомоги на оздоровлення кожного року становить приблизно 5 %     від загального фонду оплати праці всіх працівників АТ «Укрзалізниця». Це свідчить про штучне заниження доходів залізничників, що стало основним джерелом прибутковості АТ «Укрзалізниця».

На підставі вищевикладеного, відповідно до ст. 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», профспілка запропонувала Комітету вжити належних заходів реагування та зобов’язати Кабінет Міністрів України припинити порушення законодавства правлінням АТ «Укрзалізниця» шляхом відновлення виплат матеріальної допомоги на оздоровлення відповідно до колективних договорів та розроблення графіка погашення заборгованості перед працівниками.

РОЗ’ЯСНЮЄМО

Відповідно до ст. 14 Закону «Про комітети Верховної Ради», контрольна функція комітетів полягає, зокрема, в аналізі практики застосування законодавчих актів у діяльності державних органів, а також направленні матеріалів для відповідного реагування органам Верховної Ради, державним органам.

Відповідно до  Постанови Верховної Ради України від 29.08.2019 № 19-IX до предмету відання Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів належать, серед іншого, державна політика у сфері регулювання трудових відносин та зайнятості населення; розвиток соціального партнерства та діяльність громадських об’єднань сторін соціального партнерства.

Тому цей комітет має відреагувати на звернення профспілки та вжити належних заходів щодо дій/бездіяльності Кабінету Міністрів у питанні незаконних рішень АТ «Укрзалізниця».