Делегати VІІІ З’їзду Профспілки залізничників і транспортних будівельників України звертаються до Кабінету Міністрів України, Міністерства інфраструктури України, державних органів управління з вимогою щодо підтримки на державному рівні залізничної галузі та врегулювання проблем, які протягом багатьох років потребують негайного вирішення для забезпечення подальшої безпечної і стабільної роботи АТ «Укрзалізниця».
Профспілка залізничників і транспортних будівельників України захищає соціально-економічні права та інтереси близько 240 тис. працівників АТ «Укрзалізниця». Товариство «Українська залізниця» – це основний перевізник вантажів та пасажирів і належить до тих підприємств України, які постійно виконують визначені Урядом завдання та забезпечують наповнення державного бюджету, а робітники сталевих магістралей є відповідальними і дисциплінованими й у складні для країни часи завжди підставляють своє плече.
На сьогодні забезпечення стабільного та безпечного перевезення вантажів та пасажирів опинилося під загрозою, адже матеріальний ресурс надійності, який багато років перебував без капітальних вкладень практично вичерпано. Знос основних засобів Укрзалізниці становить 97%. Залізничний транспорт вкрай потребує масштабного фінансування для поліпшення цієї ситуації. За наполяганням профспілки у Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» вперше за роки незалежності передбачено кошти на закупівлю пасажирських вагонів та модернізацію залізничної інфраструктури для розвитку пасажирських перевезень. За бюджетні кошти планується здійснити закупівлю 100 пасажирських вагонів. Але оновлення і реконструкція діючих магістральних ліній проводиться, як і раніше, виключно за рахунок Товариства та кредитних ресурсів. Залізничники за власні кошти будують мости, прокладають колії, лінії електропередач, здійснюють технічну і технологічну модернізацію та виконують інші необхідні роботи, оскільки держава самоусунулась від виконання своїх прямих обов’язків, визначених у статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт».
Державою також не забезпечується в повному обсязі покриття витрат, пов’язаних з наданням послуг за перевезення пільгових категорій громадян. А всі ці кошти могли б бути спрямовані на технічну і технологічну модернізацію залізничного транспорту, оновлення рухомого складу, соціальну підтримку працівників. АТ «Укрзалізниця» з року в рік покриває ці витрати з власних доходів, натомість збитки від пасажирських перевезень щорічно збільшуються.
Профспілка неодноразово зверталася до органів виконавчої влади та наголошувала на тому, що суттєвою підтримкою для Товариства було б скасування сплати податку на землю під коліями. З 1 січня 2019 року набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, якими залізничний транспорт позбавлено пільг зі сплати земельного податку. Це рішення призвело до того, що цей земельний податок для АТ «Укрзалізниця» збільшився утричі – з 1,2 млрд грн до 3,7 млрд грн на рік. Водночас, землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування взагалі не підлягають оподаткуванню. Відповідно, створено нерівні умови для оподаткування земель для автомобільного та залізничного транспорту, що порушує принципи справедливості оподаткування. Наголошуємо, що в інших країнах землі під залізничними коліями земельним податком не оподатковуються, а розвиток інфраструктури відбувається за рахунок або за допомогою державного субсидіювання.
Укрзалізниця є одним із найбільших платників податків у країні. Тому профспілка звертає вашу увагу на необхідність скасування податку на землю та створення можливості інвестувати ці кошти в оновлення критично застарілих пасажирських вагонів та поліпшення сервісу для клієнтів.
При закупівлі дизельного палива для потреб тягового рухомого складу Товариство сплачує акцизний збір загальною сумою понад 2 млрд грн на рік. Зазначений збір направляється до Державного дорожнього фонду і спрямовується тільки на ремонт автомобільних доріг, тоді як залізничний транспорт не використовує автомобільні траси, а також не отримує з державного бюджету коштів на розвиток і ремонт залізничних колій. Тому доцільно передбачити у Держбюджеті кошти на компенсацію АТ «Укрзалізниця» акцизного податку, сплаченого при закупівлі дизельного палива для потреб тягового рухомого складу.
Профспілка вкотре звертається до керівництва держави та органів державного управління з такими пропозиціями:
1. Звільнити від сплати земельного податку землі залізничного транспорту, як це визначено для земель дорожнього господарства − автомобільних доріг загального користування.
2. Забезпечити безумовне виконання статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт» і виділити з державного бюджету кошти на 2022 рік на будівництво та реконструкцію магістральних залізничних ліній, об’єктів мобілізаційного призначення, придбання залізничного рухомого складу для перевезення пасажирів у поїздах далекого та місцевого сполучення.
3. Забезпечити стовідсоткову компенсацію витрат, понесених АТ «Укрзалізниця» за перевезення пільгових категорій пасажирів – громадян України.
4. Забезпечити компенсацію Товариству з Дорожнього фонду акцизного податку, сплаченого при закупівлі дизельного палива для потреб тягового рухомого складу.
Вкотре наголошуємо, що вирішення нагальних проблем залізничного транспорту дозволить колективу залізничників стабільно працювати і розвиватись.
У цей складний для галузі час залізничники вправі розраховувати на допомогу держави, як це відбувається в цивілізованих країнах. Сподіваємось, що держава не перекладе всі негаразди, пов’язані з вказаними обмеженнями, на плечі працівників.