2 грудня 2025 р. Знам’янськй терком профспілки направив звернення за підписом голови територіальної профорганізації Людмили Семиніної до Прем’єр-міністра України Юлії Свериденко:
«Прем’єр-міністру України
Юлії СВИРИДЕНКО
Шановна Юліє Анатоліївно!
Від імені майже десятитисячного колективу залізничників Знам’янського регіону регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» звертаємось до Вас з вимогою негайного втручання в діяльность Акціонерного Товариства, єдиним акціонером якого є Кабінет Міністрів України, з метою стабілізації його становища, яке, на нашу думку, досягло критичної межі.
«Укрзалізниця» є найбільшим роботодавцем в Україні й лідером у вантажних перевезеннях. З початку широкомасштабної війни, коли, практично, вся економічна діяльність країни завмерла, залізничники не зупинилися ні на секунду: організували масову евакуацію мешканців із прикордонних територій; забезпечили стійке просування спеціалізованих поїздів; під обстрілами, ризикуючи життям, відновлювали інфраструктуру на сході, півдні та півночі України. Ця жива «артерія» дала можливість згодом відновити роботу також в інших галузях економіки. Вся вище зазначена робота не припинялась за всі ці неповні 4 роки війни і тільки посилилась останнім часом у зв’язку з обстрілами, що почастішали, ворогом залізничних підрозділів і рухомого складу.
Ще не стихли слова привітань із професійним святом, яке відзначалось 4 листопада, з вуст Президента країни, профільного міністра, голови правління АТ «Укрзалізниця», в яких звучали обіцянки щодо підвищення заробітної плати залізничникам. Востаннє посадові оклади (годинні тарифні ставки) були підвищені на 10% з 01 квітня 2024 року, сьогодні зарплата залізничників на 28-му місці зеред галузей виробництва, працівники масово звільняються з галузі у пошуках більш високооплачуваної роботи. Наведемо кілька прикладів, за станом на 01.11.2025 року в одному із найбільших в «Укрзалізниці» – локомотивному депо Знам’янка з початку року звільнено 129 працівників, з них майже половина – це члени локомотивних бригад, яких не можливо поповнити через Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, оскільки ці професії вимагають спеціальної підготовки. Так, згідно плану з праці у депо має бути 413 машиністів електровоза, фактична чисельність складає 385, помічників машиніста – 383, а фактично в наявності 290. Не набагато привабливіша картина з укомплектуванням штату також в ремонтних цехах депо: з 282 працівників по плану фактично працюють 223, в цеху пункту технічного обслуговування локомотивів з 40 працівників згідно штатного розпису працюють 26, в цеху № 1 поточного ремонту з необхідних 47 в наявності 27. Така ж ситуація спостерігається і по іншим господарствам. В Помічнянській дистанції колії згідно розрахунку нормативної чисельності для поточного утримання колії необхідно 244 монтерів колії, згідно штатного розпису іх повинно бути 176, а фактично працюють 106; на 1-му околотку ст. Підгородня з 8-ми працівників за штатним розписом працюють 3.
Вкрай незадовільна ситуація щодо укомплектування працівників виробничого штату Знам’янського регіону служби роботи станцій регіональної філії «Одеська залізниця». Так, з 1535 штатних одиниць неукомплектовані 402, що складає 26,2%. При цьому найбільш неукомплектованими є гостродефіцитні посади: чергові по залізничній станції укомплектовані на 81%, складачі поїздів на 66%, сигналісти на 63%, оглядачі-ремонтники вагонів на 70% тощо.
Все це призводить до недотримання режиму праці та відпочинку, непомірного зростання годин понаднормової роботи, збільшення інтенсивності праці, при цьому, оплата праці ніяким чином не компенсує всі ці фактори навіть у подвійному розмірі. Біля 80% професій залізничників пов’язані із забезпеченням безпеки руху, найчастіше їх робота здійснюється в зоні підвищеної небезпеки. Низький рівень зарплати призводить до масового відтоку кваліфікованих працівників, а ті працівники, що залишаються вже не витримують таких навантажень.
Шановна Юліє Анатоліївно, ми об’єктивно оцінюємо ситуацію в країні, пов’язану із запровадженим військовим станом; ми розуміємо, яка безліч проблемних питань потребує вирішення урядом; ми позитивно оцінюємо ті заходи, що вживаються Кабінетом Міністрів України зі стабілізації стану товариства, але їх явно недостатньо, якщо робітники залізниці знаходяться на межі злиднів!
Державна підтримка Укрзалізниці дійсно вперше набула суттєвого масштабу. Із публікації Олексія Балести – заступника міністра розвитку громад та територій України на сторінці у Facebook 16 листопада випливає, що спрямовані кошти будуть: «закривати найкритичніші потреби залізниці для пидтримки економіки, посилювати захист через атаки ворога, боротися з дефіцитом пасажирських вагонів, ремонтів і борговим тиском. І водночас підтримувати соціально важливі перевезення, як основу доступності та зв’язковості країни». Вирішення всіх перерахованих проблем дуже важливе і актуальне в данний час для галузі, але ми не бачимо, де ж тут турбота про працівників? Якщо у найкоротші терміни не буде вирішено питання суттєвого підвищення рівня заробітної плати залізничників, повноцінну роботу галузі забезпечити буде неможливо!
Ми з повагою відносимось до працівників, професії яких пов’язані з бюджетною сферою; кожен, що залишився і працює в країні, поповнює її бюджет та дає їй можливість боротися за свою незалежність. Однак, інформація, що анонсувалась в ЗМІ, про передбачуване підвищення заробітної плати медичним працівникам та вчителям викликає почуття здивування у залізничників, які обговорюють це в трудових колективах та задають справедливе питання, а коли ж держава буде турбуватися про добробут працівників нашої галузі? Тому переконливо просимо Уряд, як єдиного Акціонера товариства, розглянути можливість виділення цільових коштів на підвищення посадових окладів та тарифних ставок залізничників.
За дорученням
Знам’янського територіального
комітету профспілки
його голова Людмила СЕМИНІНА»
