Фахівці Знам’янської територіальної профспілкової організації постійно аналізують розрахунковий та виплачений розмір премії працівникам гостродефіцитних професій по виробничих підрозділах регіону, і вже двічі організація зверталась до голови правління АТ «Укрзалізниця» із зауваженнями та пропозиціями щодо збільшення ефективності дії Положень про преміювання таких працівників та розширення відповідних переліків професій. Незважаючи на попередні звернення від нашої організації та вимоги, які були направлені від професійних секцій Дорпрофсожу та Ради профспілки, зрушення в цьому питанні не суттєві, проведені зміни не по всіх господарствах і не в повному обсязі, тому Знам’янський терком профспілки змушений втретє направити звернення до керівництва АТ УЗ та Ради профспілки з цього приводу.

Голові правління АТ «Укрзалізниця»
Євгену ЛЯЩЕНКУ
Голові Професійної спілки залізничників
і транспортних будівельників України
Олексію СЕМЕРУНЮ

Шановний Євгене Анатолійовичу!
Шановний Олексію Андрійовичу!

Звертаємось до Вас вже не вперше з приводу преміювання працівників гостродефіцитних професій в різних господарствах галузі. Відразу хочемо відмітити, що деякі зрушення по цьому питанню після наших, і не тільки, звернень все ж таки відбулись: по деяким господарствам розширено перелік таких професій, по деяких – змінено показники на більш залежні від діяльності працівників.

Але на сьогоднішній день залишилась ще чимала низка проблем, які виникають при застосуванні Положень про преміювання для працівників гостродефіцитних професій (далі – Положення). Проаналізувавши дію Положення по деяким господарствам виникають великі сумніви щодо турботи про доходи працівників гостродефіцитних професій – професій, представників яких, судячи з назви, катастрофічно не вистачає і тому мета Положення – стимулювати таких працівників, зменшити плинність кадрів по цих професіях, яка призводе до погіршення якості виконуваних робіт, так як вперше прийнятого працівника ще треба навчити, а це і час і додаткові кошти. Тому єдиним можливим фактором та мотивацією, що забезпечить укомплектування таких професій та привабливість роботи – є достойна заробітна плата, на збільшення якої адміністрація може вплинути зокрема через встановлення доплат, надбавок та збільшення розміру премії. Але більшість доплат і надбавок дозволені не всім категоріям працівників і тому залишається впливати тільки через збільшення розміру премії. І що ми бачимо з цього приводу?

Найбільш плачевне становище, на нашу думку, склалося у локомотивному господарстві. Так, по локомотивному депо Знам’янка – одному з найбільших підрозділів галузі розрахунковий розмір премії для гостродефіцитних професій, у нашому випадку – працівників ремонтних цехів, за 9 місяців 2023 року склав 0 (нуль) за 7 місяців! Звісно працівники отримали за 7 місяців 15%, за 1 місяць – 20% і за 1 місяць – 30%, але вказаний розмір премії не надає сподівань на збереження контингенту. Причину такого стану речей вбачаємо в тому, що плани показників, по яких проводиться нарахування премії, доводяться завищені, навіть вищі ніж до повномасштабного вторгнення. І це в той час коли більшість локомотивів були виготовлені 40-50 років назад, пробіги таких «машин» вдвічі більші від регламентних норм, а регулярність поставок запчастин, що використовуються при ремонті, бажає бути кращою. Складається думка, що до працівників депо не має діла керівникам Департаменту локомотивного господарства та відповідної Служби регіональної філії, які знають у повному обсязі стан справ з поставкою запасних частин та наявністю перехідного технологічного запасу, формуванням планових завдань, можливістю їх виконання, а також укомплектованістю професійними кадрами цехів депо. А працівники Департаменту оплати праці та мотивації персоналу, як і Служби організації праці, заробітної плати та структур управління регіональної філії, будучи в курсі справ з розрахунковим розміром премії, не приймають ні яких дій щодо перегляду чи доопрацювання Положення, хоча нам відомо, що адміністрація та профком депо звертались з пропозиціями залишити диференційований підхід до преміювання працівників депо, який був встановлений до початку війни.

По господарству електропостачання обурення та невдоволення викликають перші два показники преміювання: «виконання плану заміни опор контактної мережі» (20%) та «виконання плану з перевірки стану та діагностування опор контактної мережі» (10%), на необхідності заміни яких ми вже неодноразово акцентували Вашу увагу, при тому, що планові завдання по цих показниках доводяться не на кожен місяць, а виконання першого показника, наприклад, в ЕЧ-5 Долинська в минулому році було заплановано і виконано тільки в одному місяці, тобто отримати премію у повному обсязі у найбільш затребуваних працівників ЕЧ є шанс тільки декілька разів на рік і то за умови виконання останнього третього показника у купі з цими, коротше кажучи, практично ніколи.

Наш висновок підтверджує фактичний розмір премії по тій же Долинській дистанції електропостачання для працівників гостродефіцитних професій нарахований з квітня по грудень 2023 року – за 6 місяців 20%, за 2 місяці  30%  та  лише  за  1  місяць  40%.  Як  бачимо  на  50%  жодного  разу за 9 місяців показники преміювання виконані не були, але і жодного разу не було 0%, що вже «радує».

По показниках преміювання працівників гостродефіцитних професій підрозділів колійного господарства теж «не все гаразд», про що ми теж вже не одноразово писали. Так, у двох з трьох показників формулювання показника невірне, недоречне і не має на меті стимулювання праці, так як впливати на них працівник не в змозі.

Так, показник «не перевищення балової оцінки стану головної колії  колієвимірювальними вагонами у порівнянні з аналогічним періодом минулого року та за умови виконання плану поточного місяця» має в собі одразу два показника (плановий та минулорічний). Планова оцінка балового стану колії по дистанції розраховується щорічно згідно затвердженого     стандарту АТ «Укрзалізниця» СТП 06-021:2021 «Методика розрахунку балової оцінки для роботи колієвимірювальних вагонів», порівнювати виконання балової оцінки стану колії з минулим роком недоречно. Стан колії оцінюється на даний час, і околодок або його виконує, або не виконує і за це отримує акордний приробіток і відповідно премію (план бальності кожен рік може бути різним, відповідно і виконання). Є випадки, коли працівники дільниці виконали план балової оцінки стану колії, але в порівняні з минулим роком перевищено показник бальності, тобто виконано половину показника, а премія за цим показником в розмірі 15% не нараховується – це правомірно на Ваш погляд?

Тепер другий показник – «не перевищення тривалих та тимчасових попереджень про обмеження швидкості руху поїздів у порівнянні з аналогічним періодом минулого року», на який жодним чином не можуть вплинути ні майстри, ні монтери колії. Тривалі попередження, як правило, видаються через дефектність скріплення (від 25 до 30%), дефектність рейок та частин стрілочних переводів і дефектність штучних споруд. Для відміни таких попереджень потрібні матеріали верхньої будови колії, яких в дистанціях обмаль або відсутні, та виконання капітальних ремонтів. І дуже часто буває, що на дільницях, де пропущений тоннаж в 1,5 рази більше нормативного і, в зв’язку з цим, обмежено швидкість, працівники дільниці, не зважаючи на це, утримують вказану ділянку колії з оцінкою «добре» та «відмінно». Але цим працівникам зменшено розмір премії на 20% по причині наявності вище вказаного попередження, що є в край несправедливо і ніяк не відіграє стимулюючу роль, навіть навпаки, про що свідчить плинність кадрів в цьому господарстві. Що ж на рахунок тимчасових попереджень, то не всі такі попередження видаються для забезпечення безпеки руху по причині виявлення несправностей колії. Частіше вони видані для проведення планових ремонтних робіт і, на нашу думку, не повинні впливати на розмір премії.

На підприємствах вагонного господарства регіону із застосуванням Положення більш-менш ситуація стабільна – в ремонтних депо показники доводяться вчасно, вони адекватні та валідні, в експлуатаційному – все не так добре, а саме для працівників, що працюють на технічному обслуговуванні вагонів з відчепленням показник «Виконання плану навантаження по регіональній філії» виконується рідко та не має стимулюючої ролі, так як такі працівники  ніяк  не  можуть  впливати  на  його  виконання  і  із-за  цього  за 9 місяців 2023 року (строк застосування Положення) в 3-х місяцях премію було знижено на 20%, а в 3-х місяцях – розрахунковий розмір премії склав 0!

Також в зв’язку з плинністю кадрів у господарстві гостро стоїть потреба у розширенні переліку гостродефіцитних професій, без яких неможливе виконання завдання, технологічного процесу працівниками, що вже є у цьому списку. 

Так, по ремонтним вагонним депо до цього переліку не потрапили працівники ремотно – транспортних дільниць, які безпосередньо задіяні на роботах, пов’язаних з обслуговуванням та ремонтом обладнання та пристроїв, без яких неможливе проведення ремонту вагонів в основних цехах, а саме: слюсар-ремонтник, слюсар-інструментальник, слюсар з контрольно-вимірювальних приладів і автоматики, електромонтер.

В експлуатаційному вагонному депо перелік гостродефіцитних професій потребує розширення професіями, які безпосередньо пов’язані з безпекою руху поїздів та (або) на даний час спостерігається їх критична нехватка в депо, а саме: оператор вагонного депо, акумуляторник, екіпірувальник, мийник – прибиральник рухомого складу (на ППВ), начальник ПТО, тракторист та водій автотранспортних засобів. А також  працівники підсобних дільниць, які зайняті ремонтом та обслуговуванням технологічного обладнання: електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування, слюсар – електрик з ремонту електроустаткування, слюсар – інструментальник.

Всі перераховані вище зауваження та пропозиції по вагонному господарству неодноразово піднімались у листах голів первинних профспілкових організацій депо, а також на засіданнях професійних секцій працівників вагонного господарства Одеського Дорпрофсожу та Ради профспілки, але стан справ не змінився.

Тому з метою збереження кадрового потенціалу та стабільної роботи в колективах, створення прозорої та зрозумілої системи мотивації працівників, заснованої на результатах діяльності пропонуємо зобов’язати керівництво Департаментів вказаних вище господарств та Департаменту оплати праці та мотивації персоналу переглянути діючі Положення про преміювання гостродефіцитних професій для заміни «неробочих» показників преміювання та розширення переліку професій, яких критично не вистачає в підрозділах галузі.

Голова Знам’янської територіальної профспілкової організації
Людмила СЕМИНІНА